logo
پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
logo
  • خانه
  • اخبار
  • اطلاعیه ها
  • فعالیت ها
    • چند رسانه ای
    • یادداشت ها
    • مصاحبه ها
    • هیئت اندیشه ورز
    • طرح ها و پروژه ها
    • نشست ها
    • رصد و آینده پژوهی
  • محصولات
  • پیوندها
  • درباره ما
  • تماس با ما
مصاحبه ها
در مدارس موفق حوزوی، اخلاق محوریت دارد
فروردین 7, 1402 by mohammadloo در مصاحبه ها

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: مسئله اخلاق نیازمند سرمایه گذاری است؛ باید اخلاق را به عنوان یک موضوع با اهمیّت تلقّی کرد و مانند آموزش، برای آن نیز هزینه متناسب و کافی درنظر گرفت.

حجت الاسلام حق جو - اخلاق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حق‌جو، مدیر ارتباطات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه سلسله جلسات گام دوم کارگروه علمی اخلاق و معنویت پژوهشکده، در مصاحبه با این پایگاه به گفت و گو پرداخت. در ابتدای این مصاحبه، حجت الاسلام و المسلمین خانجانی، معاون علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه، ضمن معرفی کارگروه اخلاق و معنویّت این پژوهشکده، فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این کارگروه را تشریح کرد. در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین قاسمی، دبیر کارگروه اخلاق و معنویت پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، مختصری از محتوای راهبرد سلوک مجاهدانه را تبیین کرد و نکاتی پیرامون سلسله جلسات ایمان و تعالی جمعی را ارائه نمود. مشروح این مصاحبه در ادامه تقدیم می گردد.

علم بدون عمل، عامل سقوط فرد و جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین حق‌جو، در ابتدا با تاکید بر مساله اخلاق، خاطرنشان کرد: علم بدون عمل، عامل سقوط فرد و جامعه است و بهترین مبلغ و پژوهشگر و مدرس اگر معنویّت نداشته باشد، می تواند خطرآفرین باشد. خلأ اخلاقی و معنوی همان عامل شکننده‌ای است که خلأ عاطفی و روانی را هم به دنبال خواهد داشت و اگر انسان به منبع معنویت و اخلاق متّصل نباشد، آسیب هایی جدی در کمین خواهد بود.

وی افزود یکی از نکات نگران کننده این است که تحت عنوان مدیریت مدرن، روش های اداره‌ای را وارد کرده‌ایم که با اهداف و سنّت های حوزه تناقض دارد؛ یکی از عواملی که الان طلبه‌ها را نسبت به معنویّت نیازمند می‌کند، سیستم است. گرچه تفکّر بلند و مبنایی خوب است امّا نباید اسباب ناامیدی را فراهم کند و در این امور باید کاملا رویکرد عملیّاتی داشت.

امر و نهی در محیط مدارس باید در سطح عقل و وجدان طلاب باشد

سرپرست سابق معاونت تهذیب در ادامه گفت: در مدارس موفق حوزوی، محور اخلاق است و نه حتّی علم و پژوهش. اگر اساتید بدانند که پنج دقیقه درس اخلاق اول درس، چه برکاتی در تحصیل و یادگیری طلاب دارد هیچ وقت آن را ترک نمی‌کنند. امر و نهی در محیط مدارس باید در سطح عقل و وجدان طلاب باشد زیرا امر و نهی خارج از این ضابطه چند پیامد منفی دارد؛ از جمله اینکه سبب طغیان و سرکشی می‌شود؛ نفاق آور است و نیز سبب ایجاد ذهنیّت منفی نسبت به مدیر و استاد می‌شود.

وی با بیان جایگاه اصول تربیتی در امر آموزش، اضافه کرد: امروز بخشی از طلاب نمی‌توانند در کلاس به صورت مستمر تمرکز داشته باشند و اگر استاد نتواند این اتفاق را تشخیص دهد، امر یادگیری کاملا مختل می‌شود؛ بنابراین لازم است برخی اصول روانشناختی و تربیتی را به اساتید و مدیران انتقال دهیم.

حجت الاسلام حق‌جو بیان داشت قبل از طلاب لازم است که بر روی ستاد، یعنی مدیران کار کنیم و آموزش های لازم را به آنها منتقل کنیم؛ ما اگر روی 20 مدیر کارکنیم، به این معناست که در میان مدت روی 2000 طلبه کار کرده‌ایم. پس در ابتدا لازم است در سطح ستادی، روی مدیران و اساتید تمرکز کنیم. کار ستادی در این زمینه دو اقتضاء بسیار مهم دارد؛ اول این که باید با آسیب‌شناسی همراه باشد که مدیران مطمئن شوند که شما از آسیب‌ها اطلاع دارید. دوم اینکه باید برای آموزش همه افراد ستادی از مدیر گرفته تا استاد و دربان و نگهبان و کادر اداری و آشپزها و … سرمایه گذاری شود.

این استاد مشاور حوزه با تاکید بر اهمیت حدیث خوانی اساتید در ابتدای جلسات درس خاطرنشان کرد: اساتید باید خود را مقیّد بدانند روزی یک حدیث را برای طلاب بخوانند؛ این سبب تقویت رابطه شاگرد و استاد می شود و همین موضوع بازدهی آموزش را هم بالا می‌برد. برای کار تهذیبی باید در اساتید انگیزه به وجود بیاید و گرنه این امور با آئین نامه و بخشنامه و ابلاغیّه حل نخواهد شد؛ استاد باید ریزه‌کاری‌هایی در زندگی برای الگوبرداری طلاب داشته باشد.

وی افزود، بعد از کار بر روی ستاد می توان برنامه‌های متنوّعی برای طلاب داشت؛ به عنوان مثال برنامه نگارش حدیث توسط طلبه یکی از برنامه‌های با برکت است، به این صورت که هر طلبه چهل حدیث را با دست خود بنویسد یا ملزم باشد بالای هر صفحه تقریر درس، یک روایت بنویسد.

باید برای اخلاق سرمایه گذاری مالی کرد

مدیر سابق مرکز مشاوره حوزه علمیه با بیان این که یکی دیگر از موضوعات مهم این است که باید برای اخلاق سرمایه گذاری مالی کرد، بیان داشت: باید اخلاق را به عنوان یک موضوع با اهمیّت تلقّی کرد و مانند آموزش، برای آن نیز بودجه متناسب و کافی درنظر گرفت؛ البتّه این بودجه را باید از پاک‌ترین منابع تامین کرد؛ همچنین لازم است که برای اخلاق و معنویّت از روش های غیرمستقیم استفاد شود.

0 نظر
  • اخلاق
  • تهذیب
  • حجت الاسلام و المسلمین حق جو
  • سلوک مجاهدانه
  • کارگروه اخلاق و معنویت
2 Like!
اشتراک گذاری
mohammadloo

نظر یا پاسخ دهید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

You must be وارد شده to post a comment.

آخرین مطالب

  • هویت مطلوب طلبگی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
    جلسه شورای پژوهش به‌منظور بررسی خروجی «طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب»، با حضور اعضای این شورا و مجری طرح برگزار گردید.
  • طرح امین
    برگزاری جلسه شورای تخصصی طرح امین
    جلسه شورای تخصصی طرح امین به‌منظور بررسی خروجی نهایی با حضور اعضای این شورا در پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه برگزار گردید.
  • نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع طرح راهبردی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه
    جلسه شورای پژوهش به‌منظور بررسی طرح «جلسه شورای پژوهش با موضوع طرح راهبردی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه»، با حضور اعضای این شورا و مجری طرح برگزار گردید.
  • رشته مطالعات راهبردی
    بررسی اولویت های سال 1404 پژوهشکده در شورای پژوهش
    جلسه شورای پژوهش به‌منظور بررسی اولویت های پژوهشی گروه حوزه و روحانیت، با حضور اعضای این شورا برگزار گردید.
  • برگزاری جلسه نهم و دهم کارگاه آینده پژوهی با موضوع چرخ آینده
    نهمین و دهمین جلسه کارگاه «آینده پژوهی؛ گامی به سوی فردای حوزه و روحانیت» با تدریس دکتر کوهی و با محوریت تحلیل سناریو، در پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت برگزار شد.

پربازدیدترین ها

راهکارهای جذب و پذیرش طلاب حوزه های علمیه؛ از روش های چهره به چهره تا به کارگیری آثار هنری و فضای مجازی
راهکارهای جذب و پذیرش طلاب حوزه های علمیه؛ از روش های چهره به چهره تا به کارگیری آثار هنری و فضای مجازی
طلاب و مسئله هویت
طلاب و مسئله هویت
درآمدی بر گونه شناسی روحانیت در تعامل با نظام جمهوری اسلامی
درآمدی بر گونه شناسی روحانیت در تعامل با نظام جمهوری اسلامی
طرح‌نامه پژوهشی تحلیل عملکرد روحانیت و حوزه علمیه در مقابله با بحران کرونا
طرح‌نامه پژوهشی تحلیل عملکرد روحانیت و حوزه علمیه در مقابله با بحران کرونا

پر بحث ترین ها

طرح‌نامه پژوهشی تحلیل عملکرد روحانیت و حوزه علمیه در مقابله با بحران کرونا
طرح‌نامه پژوهشی تحلیل عملکرد روحانیت و حوزه علمیه در مقابله با بحران کرونا
برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
طلاب و مسئله هویت
طلاب و مسئله هویت
طلاب و مسئله تلبس
طلاب و مسئله تلبس
Image module

این پژوهشکده یکی از واحدهای پژوهشی صفی وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه است و زیر نظر مدیر حوزه های علمیه فعالیت می کند.

  • 32940659 (025)
  • قم ،میدان مفید ،مجتمع شهید صدوقی
  •  info@rahbordi.ismc.ir
دسته بندی ها
  • اخبار و رویدادها
  • اطلاعیه ها
  • چند رسانه ای
  • رصد و آینده پژوهی
  • طرح ها و پروژه ها
  • فعالیت ها
  • محصولات
  • مصاحبه ها
  • نشست ها
  • هیئت اندیشه ورز
  • یادداشت ها
تازه ها
  • هویت مطلوب طلبگی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
  • طرح امین
    برگزاری جلسه شورای تخصصی طرح امین
  • نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع طرح راهبردی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه
logo
ورود
استفاده از شماره تلفن
بازیابی رمز عبور
استفاده از شماره تلفن