به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، دومین جلسه کارگروه القاب و عناوین حوزوی به منظور بررسی موضوع القاب و عناوین حوزوی، با حضور حجج اسلام آقایان میرمعزی، قمرزاده، دیانی، زینتی، زارعی، رهنمایی، خانجانی، قنواتی، حسنزاده، مادرشاهی، قنبرزاده و هاشمی نسب برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام حسنزاده با اشاره به بحث های صورت گرفته در نشست گذشته با موضوع بررسی القاب و عناوین حوزی عنوان کرد: در جلسه قبل بیان شد یکی از کارهایی که در خصوص موضوع القاب و عناوین انجام شده همان کاری بود که در سال 98 در معاونت پژوهش صورت گرفته است که در جلسه گذشته هم اجمالا مورد گفت و گو قرار گرفته و نکات، ابهامات و اشکالاتی از سوی اعضای محترم، در چند محور مطرح شد.
وی اضافه کرد: مراحل نظام آموزشی، سطح چهار و پنج و نسبت آنها با بحث پژوهش، دوگانه القاب و عناوین تحصیلی و ارزشی، تأکید بر سنتهای حوزه، نسبت بحث ما با موضوع تحول حوزه، درختواره و دیگر موضوعات از جمله این نکات و ابهامات بود که بنا شد موضوع بحث ما نظام آموزشی موجود باشد و از مباحث مربوط به چارچوب عبور کرده و به بحث محتوا بپردازیم.
در ادامه این نشست حجت الاسلام میرمعزی به اهمیت عناوین علمی پرداخت و گفت: بحث عناوین علمی در حین تحصیل و پس از تحصیل مسئله مهمی است که باید بصورت جداگانه مدنظر قرار گیرد؛ بنا شد که بحث ما در عناوین حین تحصیل باشد.
حجت الاسلام زینتی با بیان این نکته که علم یعنی کشف حقیقت خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش هردو روشی برای کشف حقایق هستند. باید مراتب کشف حقیقت را مبنا قرار دهیم و لازم است مقاطع تحصیلی هم دارای مراتب کشف حقیقت باشد. یکی برای کشف علم مسموع و یکی برای کشف علم مطبوع. بنابراین مبنا برای مراتب و مقاطع تحصیلی باید کشف حقیقت باشد.
حجت الاسلام قمرزاده در ادامه این جلسه توجه به منطق تعیین سطوح و مدارک حوزوی را مهم دانست و گفت: یکی از مباحث مهم که در جلسه قبلی هم مطرح شد و هنوز تأکید دارم باید نسبت به آن توجه ویژهای بشود، بحث بررسی منطق تعیین سطوح و مدارک علمی در حوزه است. ما با دو موضوع مواجه هستیم که یکی بحث مقاطع علمی و سطوح حوزوی و دیگری بحث عناوین حوزوی است اما این بخش که به چه کسی چه عنوانی را بدهیم از حوزه مدیریت ما خارج است.
در پایان این جلسه بنا شد تا با توجه به دغدغه جدی اعضای محترم دو نقشه راه مدنظر قرار گیرد؛ اول اینکه از بحث محتوایی جدی آموزشی عبور، ولی در عناوین فعلی دقت شده و ظرفیتهای ممکن در آن اصطیاد شود و تا جایی که ممکن است تغییرات در آن لحاظ شود؛ دوم اینکه وضعیت مطلوب در نظام آموزشی و مباحث محتوایی را ترسیم کرده، سپس عناوین را منطبق بر آن طراحی و در نهایت القاب و عناوین بومیسازی شود.
مطالب مرتبط: