logo
پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
logo
  • خانه
  • اخبار
  • اطلاعیه ها
  • فعالیت ها
    • چند رسانه ای
    • یادداشت ها
    • مصاحبه ها
    • هیئت اندیشه ورز
    • طرح ها و پروژه ها
    • نشست ها
    • رصد و آینده پژوهی
  • محصولات
  • پیوندها
  • درباره ما
  • تماس با ما
اخبار و رویدادها
دومین نشست کارگروه القاب و عناوین حوزوی/ مبنای مراتب و مقاطع تحصیلی باید کشف حقیقت باشد
آبان 22, 1402 by جوکار در اخبار و رویدادها

اعضای شورای پژوهش پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه در نشستی گرد هم آمدند تا به نقد و بررسی عناوین و القاب حوزوی بپردازند و در خصوص ابهامات و نقدهایی را که به این موضوع وارد است به بحث بنشینند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، دومین جلسه کارگروه القاب و عناوین حوزوی به منظور بررسی موضوع القاب و عناوین حوزوی، با حضور حجج اسلام آقایان میرمعزی، قمرزاده، دیانی، زینتی، زارعی، رهنمایی، خانجانی، قنواتی، حسن‌زاده، مادرشاهی، قنبرزاده و هاشمی نسب برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام حسن‌زاده با اشاره به بحث های صورت گرفته در نشست گذشته با موضوع بررسی القاب و عناوین حوزی عنوان کرد: در جلسه قبل بیان شد یکی از کارهایی که در خصوص موضوع القاب و عناوین انجام شده همان کاری بود که در سال 98 در معاونت پژوهش صورت گرفته است که در جلسه گذشته هم اجمالا مورد گفت و گو قرار گرفته و نکات، ابهامات و اشکالاتی از سوی اعضای محترم، در چند محور مطرح شد.

وی اضافه کرد: مراحل نظام آموزشی، سطح چهار و پنج و نسبت آنها با بحث پژوهش، دوگانه القاب و عناوین تحصیلی و ارزشی، تأکید بر سنت‌های حوزه، نسبت بحث ما با موضوع تحول حوزه، درختواره و دیگر موضوعات از جمله این نکات و ابهامات بود که بنا شد موضوع بحث ما نظام آموزشی موجود باشد و از مباحث مربوط به چارچوب عبور کرده و به بحث محتوا بپردازیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام میرمعزی به اهمیت عناوین علمی پرداخت و گفت: بحث عناوین علمی در حین تحصیل و پس از تحصیل مسئله مهمی است که باید بصورت جداگانه مدنظر قرار گیرد؛ بنا شد که بحث ما در عناوین حین تحصیل باشد.

حجت الاسلام زینتی با بیان این نکته که علم یعنی کشف حقیقت خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش هردو روشی برای کشف حقایق هستند. باید مراتب کشف حقیقت را مبنا قرار دهیم و لازم است مقاطع تحصیلی هم دارای مراتب کشف حقیقت باشد. یکی برای کشف علم مسموع و یکی برای کشف علم مطبوع. بنابراین مبنا برای مراتب و مقاطع تحصیلی باید کشف حقیقت باشد.

حجت الاسلام قمرزاده در ادامه این جلسه توجه به منطق تعیین سطوح و مدارک حوزوی را مهم دانست و گفت: یکی از مباحث مهم که در جلسه قبلی هم مطرح شد و هنوز تأکید دارم باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای بشود، بحث بررسی منطق تعیین سطوح و مدارک علمی در حوزه است. ما با دو موضوع مواجه هستیم که یکی بحث مقاطع علمی و سطوح حوزوی و دیگری بحث عناوین حوزوی است اما این بخش که به چه کسی چه عنوانی را بدهیم از حوزه مدیریت ما خارج است.

در پایان این جلسه بنا شد تا با توجه به دغدغه جدی اعضای محترم دو نقشه راه مدنظر قرار گیرد؛ اول اینکه از بحث محتوایی جدی آموزشی عبور، ولی در عناوین فعلی دقت شده و ظرفیت‌های ممکن در آن اصطیاد شود و تا جایی که ممکن است تغییرات در آن لحاظ شود؛ دوم اینکه وضعیت مطلوب در نظام آموزشی و مباحث محتوایی را ترسیم کرده، سپس عناوین را منطبق بر آن طراحی و در نهایت القاب و عناوین بومی‌سازی شود.

مطالب مرتبط:

برگزاری جلسه کارگروه القاب و عناوین حوزوی/ ضرورت ثبت و درج عناوین گویا برای دانش ها و مقاطع مختلف در حوزه

 

 

0 نظر
  • القاب حوزوی
  • عناوین حوزوی
  • کارگروه القاب و عناوین حوزوی
0 Like!
اشتراک گذاری
جوکار

آخرین مطالب

  • هویت مطلوب طلبگی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
    جلسه شورای پژوهش به‌منظور بررسی خروجی «طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب»، با حضور اعضای این شورا و مجری طرح برگزار گردید.
  • طرح امین
    برگزاری جلسه شورای تخصصی طرح امین
    جلسه شورای تخصصی طرح امین به‌منظور بررسی خروجی نهایی با حضور اعضای این شورا در پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه برگزار گردید.
  • نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع طرح راهبردی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه
    جلسه شورای پژوهش به‌منظور بررسی طرح «جلسه شورای پژوهش با موضوع طرح راهبردی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه»، با حضور اعضای این شورا و مجری طرح برگزار گردید.
  • رشته مطالعات راهبردی
    بررسی اولویت های سال 1404 پژوهشکده در شورای پژوهش
    جلسه شورای پژوهش به‌منظور بررسی اولویت های پژوهشی گروه حوزه و روحانیت، با حضور اعضای این شورا برگزار گردید.
  • برگزاری جلسه نهم و دهم کارگاه آینده پژوهی با موضوع چرخ آینده
    نهمین و دهمین جلسه کارگاه «آینده پژوهی؛ گامی به سوی فردای حوزه و روحانیت» با تدریس دکتر کوهی و با محوریت تحلیل سناریو، در پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت برگزار شد.

پربازدیدترین ها

راهکارهای جذب و پذیرش طلاب حوزه های علمیه؛ از روش های چهره به چهره تا به کارگیری آثار هنری و فضای مجازی
راهکارهای جذب و پذیرش طلاب حوزه های علمیه؛ از روش های چهره به چهره تا به کارگیری آثار هنری و فضای مجازی
طلاب و مسئله هویت
طلاب و مسئله هویت
درآمدی بر گونه شناسی روحانیت در تعامل با نظام جمهوری اسلامی
درآمدی بر گونه شناسی روحانیت در تعامل با نظام جمهوری اسلامی
برگزاری جلسه نهم و دهم کارگاه آینده پژوهی با موضوع چرخ آینده
برگزاری جلسه نهم و دهم کارگاه آینده پژوهی با موضوع چرخ آینده

پر بحث ترین ها

طرح‌نامه پژوهشی تحلیل عملکرد روحانیت و حوزه علمیه در مقابله با بحران کرونا
طرح‌نامه پژوهشی تحلیل عملکرد روحانیت و حوزه علمیه در مقابله با بحران کرونا
برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
طلاب و مسئله هویت
طلاب و مسئله هویت
طلاب و مسئله تلبس
طلاب و مسئله تلبس
Image module

این پژوهشکده یکی از واحدهای پژوهشی صفی وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه است و زیر نظر مدیر حوزه های علمیه فعالیت می کند.

  • 32940659 (025)
  • قم ،میدان مفید ،مجتمع شهید صدوقی
  •  info@rahbordi.ismc.ir
دسته بندی ها
  • اخبار و رویدادها
  • اطلاعیه ها
  • چند رسانه ای
  • رصد و آینده پژوهی
  • طرح ها و پروژه ها
  • فعالیت ها
  • محصولات
  • مصاحبه ها
  • نشست ها
  • هیئت اندیشه ورز
  • یادداشت ها
تازه ها
  • هویت مطلوب طلبگی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع بررسی طرح هویت مطلوب طلبگی از منظر امامین انقلاب
  • طرح امین
    برگزاری جلسه شورای تخصصی طرح امین
  • نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی
    برگزاری جلسه شورای پژوهش با موضوع طرح راهبردی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه
logo
ورود
استفاده از شماره تلفن
بازیابی رمز عبور
استفاده از شماره تلفن